Langkah seorang Viner?

Pada tahun 2013, laman sosial sangat terkenal dengan aplikasi Vine yang menarik minat anak muda untuk berkongsi video pendek 6 saat yang boleh diolah oleh mereka. Namun, sejak kejatuhan aplikasi itu pada tahun 2017, di laman sosial masih mempunyai artis vine yang masih lagi membuat remaja kagum dengan video-videonya. Zachary King atau lebih dikenali dengan nama ‘Zach King’ merupakan seorang Viner Amerika dan Film maker.

Walaupun kejatuhan vine telah berlaku ketika itu namun namanya terus melojak ke laman Youtube. Dia sangat dikenali dengan ‘magic vines’ dan video pendek 6 saat. Apa yang saya amat kagumi dengan videonya ialah cara penyuntingan yang telah dilakukan.

picture by: http://www.omeroayaar.com

Dia memulakan kerjayanya pada tahun 2008 dengan memulakan website pertamanya iaitu FinalCutKing.com menawarkan cara editing menggunakan program komputer. Banyak yang telah dikongsikan oleh Zach King di laman youtubenya iaitu cara menyunting video seperti yang telah dilakukannya.

Zach telah menerima sebanyak $208.8 ribu setahun dengan hasil videonya itu sahaja. Apa yang telah dikongsi olehnya telah dipelajari oleh anak muda sekarang menjadikan mereka lebih berminat dalam mendalami teknologi baru dan berkongsi idea.

Langkah Zach King telah membuka mata remaja kini untuk lebih kreatif dan berfikiran lebih terbuka dalam menceburi sesuatu ianya patut dicontohi supaya pada masa hadapan generasi lebih bijak dan berfikiran kritikal.

Leave a comment