OH KPOP ?

Kpop? Kpop.

Sejak umur 16 tahun saya meminati ahli kumpulan BTS yang diketuai oleh Kim Namjoon mempunyai 7 ahli kumpulan dan dibangun dari syarikat kecil hingga membawa nama mereka ke persada dunia. Ianya agak sukar untuk saya mendalami dunia kpop namun apa yang saya dengar,lihat dan dengari tentang kumpulan ini menarik minat sejurus membawa saya ke ahli peminat mereka yang bernama Army.

Sejak lagu mereka iaitu ‘Save Me’ dikeluarkan,saya tertarik untuk mengetahui tentang mereka dengan lebih lanjut. Namun, yang menarik minat saya ialah apabila mereka mengeluarkan lagu DNA baru baru ini yang mencecah 786 juta tontonan di laman Youtube. Menjadikan satu lagi sejarah dalam dunia kpop, lagu DNA ini diterima oleh setiap negara dan setiap peringkat umur. Bukan sahaja dengan lirik mereka

Kesemua editing yang digunakan oleh mereka telah menjadikan ianya sesuatu yang unik dan lebih menarik untuk ditonton. Dari segi grafik dan ‘visual effects’ yang digunapakai menjadikan ia sebagai satu kelainan daripada muzik video kpop yang lain.

Pembaharuan seperti ini membolehkan generasi baru berfikiran dengan lebih kritikal untuk mencipta sesuatu yang lebih unik dan berbeza dari yang lain. BTS telah menunjukkan satu langkah kehadapan dalam muzik video mereka dan kemungkinan ianya adalah penyebab mereka mempunyai tontonan yang begitu banyak.

Cara muzik video disunting juga sangat handal dan tidak pernah dilihat dari muzik video lain dan mempunyai konsep yang tersendiri dalam setiap muzik video mereka.

picture by: pinterest.com

Leave a comment